Výzkum: vztah učitelů 1. stupně ZŠ k výuce programování
Během letošní zimy si mohli učitelky a učitelé 1. stupně ZŠ na stránkách Bobříka informatiky otestovat si svoje informatické myšlení a zamyslet se nad svým pohledem na výuku informatiky. Připravili jsme pro ně online dotazník a bobří test Profi. Na jeho konci jsme slíbili, že jim dodáme výsledky, aby si své postoje mohli porovnat s ostatními. Tento slib nyní plníme.
Náplní testu byly informatické úlohy pro žáky 1. stupně ZŠ. Dotazníkem a testem prošlo 239 učitelů 1. stupně ZŠ. Graf na obrázku ukazuje úspěšnost řešitelů u jednotlivých úloh. Úlohy jsou v něm řazeny podle obtížnosti od těch, které účastníci zvládli nejlépe.
Graf ukazuje, že učitelé informatické úlohy zvládají s přehledem. Jediná, která způsobovala problémy, byla úloha Bobři a čepice (odkaz).
Z našeho šetření vyplývá, že většina učitelů vnímá výuku informatiky jako smysluplnou a důležitou. Často se však potýkají s nedostatkem podpory – ať už při přípravě, v dostupnosti metodických materiálů a konkrétních aktivit nebo možnosti konzultovat výuku se zkušenějšími kolegy. Učitelé si také často nejsou jisti, jak programování hodnotit. Tyto nejistoty jsou výrazné především u učitelů, kteří ještě informatiku neučili, ale chystají se ji v budoucnu učit.
Dotazník zkoumal postoje učitelů k výuce programování. Zjistili jsme, že věk, pohlaví ani počet odučených let neměl dopad na různé postoje učitelů. Jediný pozorovatelný rozdíl byl: učitelé 1. stupně ZŠ, kteří již programování učili, měli znatelně méně obav z jeho výuky, než učitelé, kteří programování neučili.
Z toho vyplývá, že nejlepší způsob, jak se zbavit obav, je si výuku programování naostro vyzkoušet. Nebát se učit programování, ani když si nejsme jisti. Ani když máme pocit, že to „neumíme dost dobře“.
Víme, že se to snadno řekne, ale naše výsledky ukazují, že se není čeho bát. Člověk nepotřebuje být "ajťák". Stačí být učitelem, který má chuť objevovat spolu s dětmi.
Děkujeme všem učitelkám a učitelům, kteří se zúčastnili našeho výzkumu. Vaše odpovědi nám a věříme i Vám poskytly cenný vhled do současné praxe i výzev spojených se zaváděním nové informatiky do škol.
Bobřík informatiky - základní info
BOBŘÍK INFORMATIKY je předmětová soutěž, podporovaná Ministerstvem školství. Soutěží se formou online testu. Soutěž probíhá na školách, v počítačových učebnách. Škola se k soutěži přihlásí a organizuje si své školní kolo.
Další informace o povaze soutěže, pravidlech, účastnících atd. - viz menu O soutěži.
Bobří testové úlohy pomáhají rozvíjet informatické myšlení a přinášejí do škol novou informatiku.
VYZKOUŠEJTE TEST NANEČISTO
Připravte se k soutěži na archivních testech z minulých let.
Použijte testy ve výuce informatiky na škole.
Testy najdete pod odkazem Archiv, jsou přístupné stále.
Bobří školy na mapě
Mapa zúčastněných škol. Klikněte do ní a najděte si svoji školu! Podívejte se, kde v okolí se také soutěžilo.
Pokud se Vaše škola nezobrazuje, pak:
- Na škole soutěžilo méně než 6 soutěžících. V tom případě těžko tvrdit, že soutěžila škola.
- Server mapy.cz nenašel adresu školy, kterou jste v databázi vyplnili. V tom případě nastavte zeměpisné souřadnice školy v údajích o škole (po přihlášení koordinátora).
- Zapněte možnost zobrazit Nespecifikované školy (to jsou školy, které si v databázi nenastavily typ školy). Případně změňte její typ (po přihlášení koordinátora).
Pokud provedete změny v údajích o škole (opravíte data), změny se promítnou v mapě příštího ročníku soutěže.
Učebnice Informatika s Bobříkem
Představujeme novou učebnici informatiky, kterou jsme vytvořili z 240 úloh naší soutěže.
Učebnice především přináší další metodu výuky. Chce vést děti k přemýšlení, k argumentaci.
- Úlohy učitel promítá před celou třídou a žáci diskutují nad jejich řešením.
- Žáci také mohou dostat zadání úloh k samostatné práci.
Učebnice je určena pro 2. stupeň ZŠ a je tematicky členěna podle RVP.
Učebnice je online, zdarma.
Statistika národního kola 2024
Závěrečná zpráva národního kola soutěže Bobřík informatiky
17. ročníku soutěže se zúčastnilo celkem 270 173 soutěžících.
Oproti loňskému ročníku s 216 803 účastníky jde o nárůst o 20 %.
Na základních školách od 4. do 9. ročníku (v nichž se vyučuje informatika) soutěžila více než jedna třetina všech žáků ČR.
Soutěž proběhla na 1 592 školách, přibylo 160 nových škol.
Kategorie | Účastníků | Dvojic | Podíl dívek |
Mini | 41 465 | 2 851 | 49 % |
Benjamin | 78 329 | 2 876 | 49 % |
Kadet | 75 278 | 49 % | |
Junior | 50 925 | 49 % | |
Senior | 24 176 | 41 % | |
Souhrn | 270 173 | 5 727 | 48 % |
Dvojice se do počtu účastníků počítá tak, že soutěžili dva účastníci.
Podíl soutěžících, kteří se označili za dívky, uvádíme jako doklad proti tvrzení, že informatika je jen pro kluky.
Přípravných testů, seznamujícího s novými typy programovacích úloh, se v říjnu zúčastnilo 68 476 žáků (tedy 25 % z pozdějšího celkového počtu soutěžících).
Úspěšnost
Kategorie | Úspěšných řešitelů | Podíl úspěšných | Průměr bodů | Medián bodů |
Mini | 10629 | 28% | 95 | 92 |
Benjamin | 20564 | 27% | 93 | 91 |
Kadet | 17135 | 23% | 90 | 86 |
Junior | 7289 | 14% | 79 | 76 |
Senior | 4055 | 17% | 83 | 80 |
(Soutěžící dvojice se v tabulce úspěšnosti počítá jako jeden soutěžící.)
Úspěšným řešitelem se stal ten, kdo získal alespoň 120 bodů.
Průměr říká, kolik by soutěžící obdrželi bodů, kdyby se body přerozdělily mezi všechny tak, aby jich každý dostal stejně.
Medián uvádí, kolik bodů by získal žák stojící přesně uprostřed seznamu všech soutěžících, seřazeného podle počtu získaných bodů.
Průměr a medián jsou podobné, testy vypadají jako vyvážené. Je to vidět i v grafu níže.
Podle podílu úspěšných řešitelů v letošním ročníku úspěšnost klesala s rostoucím věkem žáků. To odpovídá naší představě, že mladší žáky má soutěž spíše k informatice přitáhnout, po starších chce větší výkon, když už sestavujeme celostátní srovnání a postupuje se do ústředního kola.
V grafu ukazujeme, kolik procent soutěžících dané kategorie získalo dané body.
Čím je "špička hromady" blíže k nule, tím byl test celkově těžší. Čím je křivka špičatější, tím větší část žáků je průměrných a relativně menší počet velmi dobrých a velmi špatných výsledků.
Je vidět, že rozdíly v obtížnosti testů v jednotlivých kategoriích nejsou velké.
Obtížnost odpovědí
Úspěšnost soutěžících u jednotlivých úloh uvádíme po kategoriích. Otázky jsou seřazeny podle podílu správných odpovědí.
Učitel může vybrat úlohy, které byly těžké, a se žáky je při hodině projít. Úlohy i se správnými řešeními najde po přihlášení v menu Výsledky a statistiky / Správná řešení úloh. Případně, pokud zná soutěžní heslo některého ze svých žáků, se k nim dostane přes dialog Výsledky soutěžícího na titulní straně webu. Od příštího školního roku budou úlohy v archivu.
Programovací úlohy jsou označeny *.
Odhadování obtížnosti otázek je pro autory testu docela alchymie, ne vždy se podaří správně predikovat, jak je která otázka obtížná. Např. u Mini a Seniorů se to letos celkem podařilo, zatímco u Juniorů nikoliv.
Programovací úlohy byly pro žáky 1. stupně celkem lehké, pro 2. stupeň již těžší a pro středoškoláky vesměs obtížné. Mohlo to souviset s tím, zda si žáci zahráli přípravný test, v němž se mohli seznámit s prostředím, ve kterém potom programovali (pohyb ve čtvercové síti, kreslení tvarů, animace, omezený počet příkazů), a pár takových úloh cvičně vyřešili.
Odkud jsme brali soutěžní otázky
Že má Bobřík mezinárodní kořeny, ukazuje, že autoři soutěžních otázek pocházeli z 21 různých zemí.
21 českých (z toho 10 programovacích)
7 z Německa
5 ze Slovenska
4 ze Švýcarska
3 z Japonska a Maďarska
2 z Austrálie a Irska
1 z Brazílie, Bulharska, Číny, Filipín, Finska, Francie, Indie, Kanady, Peru, Saúdské Arábie, Slovinska, Španělska a Turecka.
Programovací úlohy pocházejí pouze z Česka, protože takové úlohy žádná jiná země ve své soutěži nenabízí, v tom jsme (zatím) jediní na světě. Jiné státy ale mají jiné zvláštnosti, např. Francouzi vytvářejí především úlohy, v nichž se má přímo nějaký postup vykonávat, na algoritmus se má přijít a jeho provedení povede ke správnému řešení. Příkladem je úloha Najdi největší číslo.
Výpadek soutěžního serveru
V pondělí 11. 11. po 9. hodině došlo k výpadku soutěžního serveru, což postihlo asi 1280 soutěžících. Nedostupnost serveru znamenala, že se po dobu až 9 minut nenačítaly obrázky a test nereagoval na odesílané odpovědi.
V tu dobu došlo k přehlcení serveru požadavky ze sítě, která dosáhla až hodnoty 3 Gb/s. Jen pro představu, po celý první týden nepřesáhla hodnota požadavků na server hodnotu 100 Mb/s. V pondělí během několika minut narostl provoz více než padesátkrát. Musela být dvakrát navyšována kapacita procesoru a paměti (až na 60 jader a 400 GB RAM), aby server provoz zvládl. Díky profesionalitě techniků ze společnosti Web4u, která soutěžní server provozuje, došlo k rychlému opětovnému náběhu.
Graf, který máme k dispozici od providera, ukazuje na masivní nárůst požadavků na server. Je vidět, že krátce před tím, než graf přestal zapisovat, server zaznamenal enormní nárůst požadavků (adaptér virtuálního serveru je omezen na 1Gb/s).
I když to nelze jednoznačně prokázat, máme důvod se domnívat, že jsme se stali obětí masivního DDoS útoku. Svědčí o tom i fakt, že nám všechny školy s výjimkou jedné potvrdily, že u nich v tu dobu nedošlo k výraznému navýšení požadavků na server. Přitom navýšení požadavků se rovnalo násobku běžného DDoS útoku (ve světě je podle literatury aktuálně více než 95 % útoků pod hodnotou 500Mb/s).
Nemůžeme určit, jestli ten útok byl veden ze zahraničí, ale nevylučujeme to. Důvody se najdou, např. mezinárodní asociace sdružující organizátory těchto soutěží předloni vyloučila ze svých řad Rusko a Bělorusko.
Pokusům o prolomení ochrany jsme vystaveni po celý rok, a to i od soutěžících. Například právě v tentýž den se jeden "šikovný" žák SOŠ snažil prolomit generování diplomů. Útočil automatizovaně každé 3 vteřiny (za pondělí udělal 17 000 pokusů). Víme, o jakou školu jde, protože žák útočil z IP adresy své školy a pak v tom pokračoval doma. Školy, zvláště specializované na informatiku, by neměly takovéto chování svých žáků tolerovat, protože toto je trestné.
Známkování bobříka?
Dostáváme dotazy od žáků i rodičů k tomu, že jim učitelé dávají z výsledků této soutěže známky. My to pokládáme za výraz zoufalství učitele, který neví, jak jinak své žáky motivovat, a tak jim udělá ze soutěže "písemku".
Jak si takový učitel obhájí, že
- dává známky za něco, co neučil? (úlohy v soutěži jsou ze všech tematických celků a nedovedeme si představit, že by za dva měsíce od začátku roku učitel stihl projít všechna tato témata, nehledě na to, že úlohy nejsou standardní; jsou obtížnější a především originální, velmi často se v žádné literatuře nebo učebnicích nevyskytují).
- ničí motivaci žáků a chuť zasoutěžit si, zkusit si, na co mají, tím, že je ohlášenou klasifikací stresuje a tím pádem jim soutěž znechutí?
Rozumíme tomu, že si učitel z výsledků soutěže udělá obrázek, jak jeho žáci pracují nad problémy, nad pokročilejšími úlohami, a že to přispívá k jeho pohledu na žáka a k jeho hodnocení. Ovšem známkování v dobrovolné soutěži, dokonce předem oznámené, je na hony vzdálené našemu pedagogickému přesvědčení.
Prohlašujeme, že takové jednání je v rozporu s duchem této soutěže a důrazně se od něho distancujeme.
Poděkování
Děkujeme všem učitelům, kteří zorganizovali na své škole soutěž, propagovali ji mezi žáky, postarali se o dodržování fair play během testů řádným dozorem a následně pečlivě prošli seznamy soutěžících a opravili jména žáků. Děkujeme jim, že věnovali čas ze své výuky k přípravě na tuto soutěž nebo k jejímu vyhodnocení v rámci třídy, k diskusi nad některými soutěžními úlohami.
Děkujeme také těm učitelům, kteří jsou ochotni před soutěží projít soutěžní testy a hledat v nich chyby, jejichž včasné odstranění vede k větší kvalitě soutěžních otázek. Jejich seznam najdete v tabulce iTesterů v nabídce Kontakty.
Budeme se těšit za rok na listopadový 18. ročník. Ještě před tím nás v lednu čeká ústřední kolo v kategorii Senior.
Budeme rádi za poslané fotky ze soutěžení, rádi některé zveřejníme.
Obecné informace
BOBŘÍK INFORMATIKY je předmětová soutěž, podporovaná Ministerstvem školství.
- Soutěž je cílena na běžného bystrého žáka se zájmem o svět technologií.
- Klade si za cíl seznamovat žáky a jejich učitele s tím, co to jsou informatické otázky a problémy, a že informatika není totéž co ovládání počítače.
- Soutěží se v pěti věkových kategoriích od 4. ročníku ZŠ po maturitu.
- Soutěžící odpovídají na otázky z oblasti informatického myšlení, algoritmizace, porozumění informacím, řešení problémů a digitální gramotnosti.
- Soutěžící vyplňují online test, v němž vybírají z několika odpovědí nebo přemísťují objekty na obrazovce.
- Soutěžení probíhá na počítačích, v počítačové učebně školy.
- Škola se může k soutěži přihlásit, pokyny najdete v menu O soutěži /Jak přihlásit školu do soutěže.
Národní kolo probíhá na školách během dvou týdnů v listopadu.