Bobřík informatiky

Informatická soutěž pro žáky základních a středních škol

Statistiky 2025

Závěrečná zpráva národního kola soutěže Bobřík informatiky

18. ročníku soutěže se zúčastnilo celkem 296 928 soutěžících.

Oproti loňskému ročníku s 270 173 účastníky jde o nárůst o 10 %.

Vloni jsme byli zemí se 4. největší účastí na světě (po Francii, Německu a Velké Británii).

Soutěž proběhla na 1 721 školách, přibylo 29 nových škol. 

Soutěžilo se ve všech okresech a poprvé také ve všech okresních městech.

Kategorie Účastníků Dvojic Podíl dívek
Mini 46 784 2 433 49 %
Benjamin 87 547 2 307 49 %
Kadet 82 617   49 %
Junior 55 211   49 %
Senior 24 769   43 %
Souhrn 270 173 4740 48 %

Oproti loňsku ubylo dvojic o 17 %.

Podíl soutěžících, kteří se označili za dívky, uvádíme jako doklad proti tvrzení, že informatika je jen pro kluky. Tento poměr se po několik posledních let nemění. Letos se lehce zvýšil podíl dívek u Seniorů, vloni byl 41 %.

 

Úspěšnost

Kategorie Absolutních vítězů Úspěšných řešitelů Podíl úspěšných Průměr bodů
Mini 368 15 902 36 % 105
Benjamin 49 10 153 12 % 85
Kadet 817 20 550 26 % 96
Junior 42 6 473 12 % 84
Senior 28 3 373 14 % 91

Absolutní vítěz má všechny odpovědi správně a tedy maximální počet bodů.
Zdánlivý nesoulad počtu absolutních vítězů s výsledkovými listinami kategorií Junior, Senior je dán tím, že zde se počítají všichni soutěžící, oficiální i anonymní.

Úspěšným řešitelem se stal ten, kdo získal alespoň 120 bodů.

Hodnoty podílu úspěšných řešitelů ukazují, že stát se úspěšným řešitelem není jen tak, že to vyžaduje dost umu.

Čísla ukazují, že letos byl test dost těžký pro Benjaminy. Jinak podíl úspěšných s věkem klesá, což odpovídá naší představě, že pro mladší věkové ročníky má být soutěž spíše motivační a pro starší výkonnostní.

V grafu ukazujeme, kolik procent soutěžících dané kategorie získalo dané body. Kdybychom za každého soutěžícího hodili shora kamínek na počet bodů, kterých dosáhl, vytvořily by se takového "hromady".

Čím je "špička hromady" blíže k nule, tím byl test celkově těžší. 
Kategorie Benjamin a Junior mají posunutou špičku směrem k nule, ukazuje to na relativně těžké úlohy.

Čím je křivka špičatější, tím větší část žáků je průměrných a relativně menší počet velmi dobrých a velmi špatných výsledků. 
Křivka v nejmladší kategorii Mini je velice plochá, je tu hodně velmi dobrých a hodně slabých výsledků.
Naproti tomu Senior má silný střed a prudce klesající okraje, mnoho průměrných výsledků a málo extrémních.

 

Obtížnost odpovědí

Úspěšnost soutěžících u jednotlivých úloh uvádíme po kategoriích. Otázky jsou seřazeny podle podílu správných odpovědí.

Učitel může vybrat úlohy, které byly těžké, a se žáky je při hodině projít. Úlohy i se správnými řešeními najde po přihlášení v menu Výsledky a statistiky / Správná řešení úloh. Případně, pokud zná soutěžní heslo některého ze svých žáků, se k nim dostane přes dialog Výsledky soutěžícího na titulní straně webu. Od příštího školního roku budou úlohy v archivu. 

Programovací úlohy jsou označeny *.

 

Programovací úlohy byly vesměs obtížné, některé z nich byly vůbec nejtěžšími otázkami. Mohlo to souviset s tím, zda si žáci zahráli přípravný test, v němž se mohli seznámit s prostředím, ve kterém potom programovali (pohyb ve čtvercové síti, kreslení tvarů, animace, omezený počet příkazů), a pár takových úloh cvičně vyřešili, aby si zvykli na ovládání. 

 

Odkud jsme brali soutěžní otázky

Že má Bobřík mezinárodní kořeny, ukazuje, že autoři soutěžních otázek pocházeli z 28 různých zemí.

17 českých (z toho 8 programovacích)
4 z Jižní Koreje
3 z Litvy, Slovenska a Švýcarska
2 z Arménie, Ázerbájdžánu, Černé Hory, Rakouska, Německa a Tchaj-wanu
1 z Austrálie, Finska, Francie, Indie, Indonésie, Íránu, Irska, Islandu, Japonska, Maďarska, Kanady, Kostariky, Kypru, Pákistánu, Portugalska, Turecka a Velké Británie. 

Na horní mapě jsou tyto země obarveny modře, na dolní mapě je zvětšená Evropa a okolí.

Programovací úlohy pocházejí pouze z Česka, protože takové úlohy žádná jiná země ve své soutěži nenabízí, v tom jsme (zatím) jediní na světě.

Poděkování

Děkujeme všem učitelům, kteří zorganizovali na své škole soutěž, propagovali ji mezi žáky, postarali se o dodržování fair play během testů řádným dozorem a následně pečlivě prošli seznamy soutěžících a opravili jména žáků. Děkujeme jim, že věnovali čas ze své výuky k přípravě na tuto soutěž nebo k jejímu vyhodnocení v rámci třídy, k diskusi nad některými soutěžními úlohami.

Děkujeme velice těm učitelům, kteří jsou ochotni před soutěží projít soutěžní testy a hledat v nich chyby, jejichž včasné odstranění vede k větší kvalitě soutěžních otázek. Jejich seznam najdete v tabulce iTesterů v nabídce Kontakty.

Omlouváme se všem, kteří nás po termínu autorizace z různých důvodů oslovovali s prosbou dodatečně zařadit jejich žáky do výsledkových nebo postupových listin. Nyní již nebudeme do těchto seznamů zasahovat. Vytvářeli bychom tím nejistotu u ostatních a chaos.

Budeme se těšit za rok na listopadový 19. ročník. Ještě před tím nás v lednu čeká ústřední kolo v kategorii Senior.

Děkujeme za poslané fotky ze soutěžení.

Nabídka spolupráce - testování úloh před soutěží

 Pokud byste měli zájem podílet se na přípravách soutěže, hledáme iTestery - učitele, kteří v říjnu projdou soutěžní úlohy jedné kategorie a zkontrolují je, upozorní na chyby.

 Hledáme iTestery především pro nejmladší kategorie. Učitelé nám velice pomáhají s nalezením vhodných slov a vět do zadání úloh pro malé děti, které my sami neučíme a nemáme v tom takový cit.

Máte-li zájem, prosím napište nám mail, my Vás v říjnu oslovíme. Napište, jaká kategorie by pro Vás byla vhodná k posouzení. Děkujeme!