Výzkum: vztah učitelů 1. stupně ZŠ k výuce programování
Během letošní zimy si mohli učitelky a učitelé 1. stupně ZŠ na stránkách Bobříka informatiky otestovat si svoje informatické myšlení a zamyslet se nad svým pohledem na výuku informatiky. Připravili jsme pro ně online dotazník a bobří test Profi. Na jeho konci jsme slíbili, že jim dodáme výsledky, aby si své postoje mohli porovnat s ostatními. Tento slib nyní plníme.
Náplní testu byly informatické úlohy pro žáky 1. stupně ZŠ. Dotazníkem a testem prošlo 239 učitelů 1. stupně ZŠ. Graf na obrázku ukazuje úspěšnost řešitelů u jednotlivých úloh. Úlohy jsou v něm řazeny podle obtížnosti od těch, které účastníci zvládli nejlépe.
Graf ukazuje, že učitelé informatické úlohy zvládají s přehledem. Jediná, která způsobovala problémy, byla úloha Bobři a čepice (odkaz).
Z našeho šetření vyplývá, že většina učitelů vnímá výuku informatiky jako smysluplnou a důležitou. Často se však potýkají s nedostatkem podpory – ať už při přípravě, v dostupnosti metodických materiálů a konkrétních aktivit nebo možnosti konzultovat výuku se zkušenějšími kolegy. Učitelé si také často nejsou jisti, jak programování hodnotit. Tyto nejistoty jsou výrazné především u učitelů, kteří ještě informatiku neučili, ale chystají se ji v budoucnu učit.
Dotazník zkoumal postoje učitelů k výuce programování. Zjistili jsme, že věk, pohlaví ani počet odučených let neměl dopad na různé postoje učitelů. Jediný pozorovatelný rozdíl byl: učitelé 1. stupně ZŠ, kteří již programování učili, měli znatelně méně obav z jeho výuky, než učitelé, kteří programování neučili.
Z toho vyplývá, že nejlepší způsob, jak se zbavit obav, je si výuku programování naostro vyzkoušet. Nebát se učit programování, ani když si nejsme jisti. Ani když máme pocit, že to „neumíme dost dobře“.
Víme, že se to snadno řekne, ale naše výsledky ukazují, že se není čeho bát. Člověk nepotřebuje být "ajťák". Stačí být učitelem, který má chuť objevovat spolu s dětmi.
Děkujeme všem učitelkám a učitelům, kteří se zúčastnili našeho výzkumu. Vaše odpovědi nám a věříme i Vám poskytly cenný vhled do současné praxe i výzev spojených se zaváděním nové informatiky do škol.