Bobřík informatiky

Informatická soutěž pro žáky základních a středních škol

Výzkum: vztah učitelů 1. stupně ZŠ k výuce programování

Během letošní zimy si mohli učitelky a učitelé 1. stupně ZŠ na stránkách Bobříka informatiky otestovat si svoje informatické myšlení a zamyslet se nad svým pohledem na výuku informatiky. Připravili jsme pro ně online dotazník a bobří test Profi. Na jeho konci jsme slíbili, že jim dodáme výsledky, aby si své postoje mohli porovnat s ostatními. Tento slib nyní plníme.

Náplní testu byly informatické úlohy pro žáky 1. stupně ZŠ. Dotazníkem a testem prošlo 239 učitelů 1. stupně ZŠ. Graf na obrázku ukazuje úspěšnost řešitelů u jednotlivých úloh. Úlohy jsou v něm řazeny podle obtížnosti od těch, které účastníci zvládli nejlépe.

 

Graf ukazuje, že učitelé informatické úlohy zvládají s přehledem. Jediná, která způsobovala problémy, byla úloha Bobři a čepice (odkaz).

Z našeho šetření vyplývá, že většina učitelů vnímá výuku informatiky jako smysluplnou a důležitou. Často se však potýkají s nedostatkem podpory – ať už při přípravě, v dostupnosti metodických materiálů a konkrétních aktivit nebo možnosti konzultovat výuku se zkušenějšími kolegy. Učitelé si také často nejsou jisti, jak programování hodnotit. Tyto nejistoty jsou výrazné především u učitelů, kteří ještě informatiku neučili, ale chystají se ji v budoucnu učit.

Dotazník zkoumal postoje učitelů k výuce programování. Zjistili jsme, že věk, pohlaví ani počet odučených let neměl dopad na různé postoje učitelů. Jediný pozorovatelný rozdíl byl: učitelé 1. stupně ZŠ, kteří již programování učili, měli znatelně méně obav z jeho výuky, než učitelé, kteří programování neučili.

Z toho vyplývá, že nejlepší způsob, jak se zbavit obav, je si výuku programování naostro vyzkoušet. Nebát se učit programování, ani když si nejsme jisti. Ani když máme pocit, že to „neumíme dost dobře“.

Víme, že se to snadno řekne, ale naše výsledky ukazují, že se není čeho bát. Člověk nepotřebuje být "ajťák". Stačí být učitelem, který má chuť objevovat spolu s dětmi.

Děkujeme všem učitelkám a učitelům, kteří se zúčastnili našeho výzkumu. Vaše odpovědi nám a věříme i Vám poskytly cenný vhled do současné praxe i výzev spojených se zaváděním nové informatiky do škol.

Bobřík informatiky - základní info

BOBŘÍK INFORMATIKY je předmětová soutěž, podporovaná Ministerstvem školství. Soutěží se formou online testu. Soutěž probíhá na školách, v počítačových učebnách. Škola se k soutěži přihlásí a organizuje si své školní kolo.

Další informace o povaze soutěže, pravidlech, účastnících atd. - viz menu O soutěži.

Bobří testové úlohy pomáhají rozvíjet informatické myšlení a přinášejí do škol novou informatiku.

VYZKOUŠEJTE TEST NANEČISTO

Připravte se k soutěži na archivních testech z minulých let.
Použijte testy ve výuce informatiky na škole.
Testy najdete pod odkazem Archiv, jsou přístupné stále.

Bobří školy na mapě

 Klikněte do mapy, bude interaktivní.

Mapa zúčastněných škol. Klikněte do ní a najděte si svoji školu! Podívejte se, kde v okolí se také soutěžilo.

Pokud se Vaše škola nezobrazuje, pak:

  1. Na škole soutěžilo méně než 6 soutěžících. V tom případě těžko tvrdit, že soutěžila škola.
  2. Server mapy.cz nenašel adresu školy, kterou jste v databázi vyplnili. V tom případě nastavte zeměpisné souřadnice školy v údajích o škole (po přihlášení koordinátora).
  3. Zapněte možnost zobrazit Nespecifikované školy (to jsou školy, které si v databázi nenastavily typ školy). Případně změňte její typ (po přihlášení koordinátora).

Pokud provedete změny v údajích o škole (opravíte data), změny se promítnou v mapě příštího ročníku soutěže.

Učebnice Informatika s Bobříkem

Představujeme novou učebnici informatiky, kterou jsme vytvořili z 240 úloh naší soutěže. 

Učebnice především přináší další metodu výuky. Chce vést děti k přemýšlení, k argumentaci.

  • Úlohy učitel promítá před celou třídou a žáci diskutují nad jejich řešením.
  • Žáci také mohou dostat zadání úloh k samostatné práci.

Učebnice je určena pro 2. stupeň ZŠ a je tematicky členěna podle RVP.

Učebnice je online, zdarma.