Bobřík informatiky

Informatická soutěž pro žáky základních a středních škol

O soutěži

Soutěžní úloha je zpravidla situační. Soutěžící v ní má odhalit klíčový informatický koncept potřebný k vyřešení problému a použitím svého uvažování zvolit odpověď na otázku.

Úlohy se liší svojí náročností, věkovým zaměřením a způsobem odpovídání. Úlohy jsou rozdleny podle oblastí informatiky, podle složek informatického myšlení a podle témat RVP.

Podle oblastí informatiky:

  • Algoritmy a programování
    (algoritmus, program, programovací jazyk, proměnné, cykly, funkce, parametry, rekurze, zapouzdření, dědění, OOP, optimalizace, vyhledávání, třídění, výpočet složitosti, logické operace)
  • Data, datové struktury a reprezentace
    (informace, binární, dekadická a hexadecimální reprezentace, řetězec, reprezentace čísla, pole, objekty, atributy, spojový seznam, fronta, zásobník, binární strom, kódování znaků, databáze, data mining, vývojové diagramy, fraktály, grafy, hashovací tabulka)
  • Procesy v PC a hardware
    (operační systémy, paralelní zpracování, periferní zařízení, zpracování obrazu a zvuku, HW procesy, priority, pole RAID, registry, plánování, zablokování, cyklus vyřizování - provádění, události, paměť, cloud computing, Turingův stroj)
  • Komunikace a sítě
    (klient - server pojetí, počítačové sítě, kryptografie, e-commerce, šifrování, bit parity, protokoly, topologie)
  • Interakce, systémy a sociální aspekt
    (klasifikace, grafické uživatelské prostředí, design, interakce, použití počítače, robotika, virus, etika, sociální aspekt)

Podle složek informatického myšlení:

  • Abstrakce
    (nalezení klíčových prvků v problému, odstranění nepotřebných detailů, výběr reprezentace systému)
  • Návrh algoritmu
    (vytváření a provádění programu, přemýšlení o algoritmech, pořadí a pravidlech)
  • Predikce
    (předpovídání toho, co se stane v dalším kroku algoritmu)
  • Dekompozice
    (dedukce, přemýšlení o rozdělení na dílčí části, úkoly s ohledem na integraci, rozhodování o problémech s ohledem na součásti)
  • Hledání vzorů
    (nacházení podobností mezi různými problémy, opakování v rámci sekvence)
  • Evaluace
    (nalezení nejlepšího řešení, vhodnost řešení pro daný účel, rozhodování o dobrém využití zdrojů)
  • Testování chyb
    (kontrola správnosti řešení, návrh testování, identifikace a oprava chyb, ladění)
  • Generalizace
    (zobecnění, indukce, nalezení vzoru, podobností či propojení, vyvození závěru z dílčích údajů)

Podle témat v českém národním kurikulu (v RVP):

  • Algoritmizace
    (vykonání algoritmu nebo programu, přečtení a vysvětlení, co alg. dělá, porovnání algoritmů, rozpoznání počátečního/cílového stavu, řadící a vyhledávací algoritmy)
  • Programování 
    (sestavení programu, optimalizace, hledání chyb a testování funkčnosti, ladění programu, rozdělení problému na části, programové struktury, objekty a jejich spolupráce, procesy)
  • Informace 
    (předpověď výsledku na základě informací, interpretace výsledků a závěrů, velikost dat, struktury dat, fronta, zásobník, tabulka, seznam)
  • Reprezentace dat 
    (binární soustava, strukturovaná data, seznam, tabulka, fronta, zásobník)
  • Kódování 
    (kódování textu, obrázků, zvuku, videa, jiných dat, přenos dat a jeho bezchybnost, komprimace)
  • Šifrování 
    (zakódování a dekódování podle dané šifry, hledání/prolomení šifry, bezpečnost šifry)
  • Modely 
    (sestavení schématu, grafu, diagramu nebo jiného modelu, orientace v modelu, čtení a použití modelu, porovnání dvou modelů, přenos informace z jednoho modelu do druhého, hledání chyb v modelech, systémový přístup)
  • Informační systémy 
    (obecně systémy, části informačního systému, informační toky, uživatelské role, databáze, propojení tabulek, řazení a filtrování dat, procesy zpracování dat, big data, kontrola funkčnosti informačního systému)
  • Digitální technologie
    (hardware a software - parametry, počítačové sítě, operační systém, viry a bezpečnost, hesla, umělá inteligence, strojové učení)

V archívu testů je možné si všechny úlohy, použité v ostrých soutěžích, prohlédnout nebo si cvičně nějaký test vyplnit. Pouze pro prohlížení úloh je možné zvolit položku nabídky Sestavy a v nich si (po přihlášení) libovolnou úlohu vyfiltrovat podle výše uvedených kritérií a prohlédnout si ji včetně odpovědí a správných výsledků.

Licence

 licence

  • Všechny soutěžní úlohy jsou zveřejněny pod licencí Creatice Commons CC-BY-SA 3.0.
  • Úlohy je povoleno používat ve výuce, sdílet, rozmnožovat.
  • Úlohy je povoleno upravovat, remixovat pro jakýkoliv účel.

Přitom platí tyto podmínky:

  1. Uvést původ (jde o úlohu soutěže Bobřík informatiky) a je-li u úlohy uvedeno jméno autora, pak i jeho jméno.
  2. Zachovat licenci (vystavovat je se stejnou licencí).

 

BOBŘÍK INFORMATIKY je předmětová soutěž.

  • Soutěž je cílena na bystrého žáka se zájmem o svět technologií.
  • Klade si za cíl seznamovat žáky a jejich učitele s tím, co to jsou informatické úlohy a problémy, a že informatika není totéž co ovládání počítače.
  • Soutěží se v pěti věkových kategoriích od 3. ročníku ZŠ po maturitu.
  • Soutěžící odpovídají na otázky z oblasti informatického myšlení, algoritmizace, porozumění informacím, práce s daty, informačních systémů a modelování, z oblasti digitálních technologií a společenských aspektů jejich použití.
  • Soutěžící vyplňují online test, v němž vybírají z několika odpovědí nebo vybírají či přemísťují objekty na obrazovce, případně sestavují program z bloků.
  • Soutěžení probíhá na počítačích, v počítačové učebně školy.
  • Škola se může k soutěži přihlásit, pokyny najde na webu soutěže v menu O soutěži /Jak přihlásit školu do soutěže.

Národní kolo probíhá na školách během dvou týdnů v listopadu. 

V kategorii Senior se pořádá ústřední kolo v lednu.

1. Jak registrovat školu do soutěže?

Odpověď: Rozlišujme, jestli škola již v minulosti soutěžila, nebo se hlásí poprvé.
Pokud již v minulosti škola soutěžila, pak se školní koordinátor přihlásí (na stránce vpravo) a potvrdí účast v tomto ročníku.
Pokud bude škola soutěžit poprvé, je třeba, aby se registrovala - podle pokynů v nabídce Jak se přihlásit do soutěže (nahoře). A také je potřeba, aby si bedlivě pročetla pravidla soutěžení a instrukce, jak soutěž zorganizovat.

2. Jak otestovat prohlížeč, zda v něm poběží soutěžní aplikace?

Odpověď: Spusťte si archiv testů z loňska. Pro vyzkoušení normální funkčnosti zkuste prakticky libovolný test.

Pokud se některé obrázky nebo prvky testu nenačtou správně nebo celé, zkuste znovu načíst celou stránku pomocí Ctrl + F5. Je možné, že v paměti počítače z minulého prohlížení testu zůstaly staré komponenty stránky, které se tímto nahradí novějšími.
Protože pro některé interaktivní úlohy používáme přejaté moduly ze zahraničí, využívající novější funkce HTML5, může se stát, že některé starší verze prohlížečů je nezobrazí správně.

3. Soutěží se o nějaké ceny?

Odpověď: Hlavním smyslem soutěže je vyzkoušet si své vědomosti bojovného ducha a ulovit bobříka. Úspěšný řešitel si může stáhnout a vytisknout diplom, v němž je napsáno, že je úspěšným řešitelem.
Nemá velkého smyslu porovnávat soutěžící mezi školami, protože na každé z nich se informatika učí jiným způsobem. Větší význam má porovnání výsledků třeba v rámci třídy nebo školy.
V nejstarší kategorii Senior pořádáme postupová krajská kola, jejichž vítězové již nějaké ceny dostávají.

 4. V jakých dalších státech soutěž probíhá?

Odpověď: Mezinárodní stránky soutěže

5. Proč zjišťujete u soutěžících pohlaví?

Odpověď: Ryze z gramatických důvodů. Týká se automatického tisku diplomů: náš software musí vědět, jestli má napsat, že nějaká osoba získal nebo získala (protože v některých kategoriích soutěží dvojice, může tam být i tvar získali nebo získaly) určitý počet bodů. Na rozdíl od třeba angličtiny, čeština je taková. U osob s volbou "nechci uvádět své pohlaví" by náš software nevěděl, zda napsat koncovku mužskou nebo ženskou, a nemůžeme nenapsat žádnou. 
Jsme soutěž registrovaná Ministerstvem školství ČR a musíme také ctít jeho pravidla a zákony České republiky. Diplomy jsou oficiální dokumenty, musí tedy být psány správnou češtinou. Nejde tedy z naší strany o cílené nadbytečné zjišťování osobních údajů či o záměrnou diskriminaci nebinárních osob.
V minulých letech jsme byli terčem útoků některých studentů, když jsme se ptali na pohlaví slovy muž/žena (s tím, že tam podle nich nebyl prostor pro vyjádření osob jiného genderu). Změnili jsme to tedy na jednoznačné jsem/nejsem dívka (tedy na diplomu chci koncovku získala/získal) - každý se může rozhodnout.
Malým dětem může učitel místo zabřednutí do složitostí mnoha genderových orientací vysvětlit třeba, že dáváme přednost dívkám, protože jsme galantní, a proto je jmenujeme jako první.

6. Soutěžil jsem, ale v oficiálních výsledcích soutěže jsem se neocitl. Proč?

Odpověď: Máme dva druhy soutěžících - oficiální (kteří poskytnou své osobní údaje) a anonymní, soutěžící pod přezdívkou (nebo pod nějakým jménem, o kterém nevíme, zda je pravé). Oficiální soutěžící ve starších kategoriích získávají celostátní pořadí a mohou se objevit i ve výsledkových listinách těch nejlepších. O tom, kdo ze soutěžících školy nakonec je či není oficiální, rozhoduje školní koordinátor. Pokud tedy nejsi v oficiálním pořadí a máš pocit, že ses tak označil, ptej se školního koordinátora soutěže. 
V mladších kategoriích nevytváříme celostátní pořadí, protože kvůli pravidlům GDPR a věku soutěžících bychom museli mít povolení všech rodičů k nakládání s osobními údaji - nestačí ten dokument, který žáci podepisují škole (musel by na něm být souhlas s poskytováním údajů třetí osobě).

7. Jeden koordinátor na škole nestíhá vše zkontrolovat. Může mít škola více koordinátorů?

Odpověď: Účet školního koordinátora je spojen s kontaktním e-mailem a přístupem k datům žáků školy. Pokud si na škole důvěřujete, může koordinátor poskytnout přístupové heslo kolegům, aby autorizovali své žáky (tedy aby se na koordinátorství spolupodíleli). V případě sdílení koordinátorského účtu je ovšem potřeba ohlídat, aby někdo potvrdil hotovou autorizaci žáků po soutěži.
Teoreticky je možné možné školu "rozdělit" na dvě a mít dva nezávislé koordinátory. Má to ovšem rizika: nepůjde spojit žáky zase do jednoho celku nebo získat přehledné výsledky za celou školu. Toto dělení může mít smysl, pokud je škola např. současně gymnáziem a střední odbornou školou. Pak by pomohlo ji rozdělit po oborech nebo na velkých základních školách rozdělit 1. a 2. stupeň. Vždy doporučujeme tento krok konzultovat s organizátory soutěže.

8. Proč neděláte celostátní pořadí i pro mladší žáky základních škol?

Odpověď: U kategorií Kadet, Benjamin, Mini takové pořadí nesestavujeme, národní kolo zde vnímáme jako kolo školní. Škola si může své žáky porovnat, má k dispozici školní pořadí již druhý den po skončení testování v dané kategorii. Tyto údaje jsou v systému do konce školního roku, pak jsou vymazány.
Důvod nesestavování celostátního pořadí tkví především v pravidlech GDPR: my nevíme, jestli údaje o žácích jsou přezdívky nebo skutečná jména, a dělat pořadí přezdívek nedává moc smysl. Pokud by tam byla jen pravá jména, museli by rodiče souhlasit s jejich poskytnutím školou třetí straně (= organizátorům), a takové potvrzení každá škola nemá - a žádat všechny školy o potvrzení za tímto účelem není praktické a je organizačně extrémně náročné.

 

 

Do soutěže se mohou hlásit školy, nikoliv jednotlivci (jednotlivci si mohou kdykoliv zahrát některý z archívních textů). Pro tzv. individuální vzdělávání (děti vzdělávají rodiče apod.) zájem o soutěžení hlaste organizátorům.

Školní koordinátor

je osoba (pedagogický pracovník školy), která soutěž na škole organizuje.

Školní koordinátor komunikuje s organizátory soutěže a v den soutěže zabezpečuje její průběh na škole. To představuje

  • zajistit provoz počítačové učebny nebo učeben
  • po soutěži zkontrolovat a potvrdit seznamy soutěžících ze své školy
  • popularizovat soutěž mezi žáky
  • zajistit férový průběh soutěžení podle pravidel (např. pedagogický dozor během testu)

Registrace školy

Registrace školy se dělá jen jednou, když škola poprvé chce soutěžit. Školu může registrovat pouze pedagogický pracovník školy. Při registraci vyplňuje jméno školního koordinátora a kontakt na jeho (nejlépe školní) e-mail. Tato registrace platí i pro následující roky. Nezapomeňte své přihlašovací údaje!

graf_postup_registrace

Postup registrace školy:

  1. Vytvořte si účet uživatele (pravý sloupec, okno Učitel - Koordinátor, odkaz Registrovat). Po vyplnění formuláře Vám přijde na Vámi uvedenou adresu e-mail - ten je třeba potvrdit (klepnutím na odkaz). Jako nový uživatel pak budete vyzván, abyste se přihlásil do neveřejné části webu.
  2. Po přihlášení, pokud škola ještě není registrována, bude ve žlutém poli odkaz na registraci nové školy vyplněním formuláře o škole.
  3. Začnete zadáním IČO školy. Potom vyplníte dotazník o škole. Po odeslání dotazníku se objeví informace, že škola je registrována.
  4. DŮLEŽITÉ! Pokračujte k potvrzení účasti školy v letošním ročníku (vpravo v nabídce Koordinátor, odkaz Potvrzení účasti v soutěži). Potřebujete soutěžní kód. Samotná registrace školy nestačí!

Škola, která je již registrovaná, pouze potvrdí svoji účast v novém ročníku (vygeneruje si soutěžní kód - provede školní koordinátor).

Před soutěží

  • Nezapomeňte před každým ročníkem potvrdit účast školy v soutěži (získáte tak soutěžní kód školy). 
  • Informace o organizování soutěže na škole koordinátor získá před soutěží e-mailem nebo zjistí na webu soutěže.
  • Jednotlivé žáky není třeba předem k soutěži registrovat.

Máte-li potíže s registrací školy

Pošlete nám prosím e-mail na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. s přihláškou školy, s údaji o škole a o školním koordinátorovi (především jeho e-mail). Společnými silami jistě školu zaregistrujeme (a pošleme Vám údaje, nutné k soutěžení, devším kód školy).

Chcete si vyzkoušet, jak vypadá soutěžní test?

Spusťte si archivní test. Prohlédnete si prostředí, ve kterém soutěž probíhá, projdete si typické soutěžní úlohy, zkusíte zaškrtávat odpovědi.

Na konci se dozvíte počet získaných bodů, jak jste odpovídali, dozvíte se správné výsledky a jejich zdůvodnění.

Současně si také prohlédnete, jak vypadaly testy v loňských ročnících.

Učitelé, archívní testy můžete používat ve své výuce (např. jako doplňkové, motivační, nebo ve zvláštním tematickém celku Základy informatiky).

Archiv testů najdete v nabídce (nahoře). Během ostré soutěže je archiv vypnut.

A.      Před soutěží

1.) Potvrďte účast
Škola tím získá soutěžní kód, který budou žáci používat při soutěži. Přihlaste se jako koordinátor a zaškrtněte účast. Přesné termíny konání soutěže najdete na titulní stránce soutěže.

2.) Vyberte a připravte PC učebnu
Každý žák potřebuje svůj počítač zhruba na 45 minut (40 minut test, 5 minut spuštění a vyplnění formuláře).
Je možné soutěžit na více učebnách současně. Ve všech musí být odpovídající dozor. V mladších kategoriích mohou soutěžit dvojice.

3.) Zkontrolujte, zda vaše počítače jsou vhodné pro testování
Kontrolu udělejte zvláště při první účasti školy v soutěži, v nových učebnách nebo po přeinstalování operačního systému na učebně.
Spusťte si archiv testů z loňska. Pro vyzkoušení normální funkčnosti zkuste prakticky libovolný test. Pokud se některé obrázky nebo prvky testu nenačtou správně nebo celé, zkuste znovu načíst celou stránku pomocí klávesy F5 nebo Ctrl + F5. Je možné, že v paměti počítače z minulého prohlížení testu zůstaly staré komponenty stránky, které se tímto nahradí novějšími.
Protože pro některé interaktivní úlohy používáme novější funkce HTML5, může se stát, že některé starší verze prohlížečů je nezobrazí správně. Aktualizujte si prohlížeče, pokud jsou již opravdu letité.

4.) Udělejte nábor 
Stáhněte si z webu soutěže plakát a vyvěste jej, informujte kolegy – informatiky. Vyberte žáky, kteří chtějí soutěžit. Může jít o organické třídy nebo o vybrané skupiny zájemců. Žáci, kteří nejsou motivováni, jsou schopni soutěž bojkotovat záměrně špatnými odpověďmi a zkazí Vám náladu a škole výsledky.

5.) Ujasněte si terminologii
Ujasněte si, co je kód školy a co heslo žáka (viz vysvětlivky). Přihlaste se a najděte kód své školy. Ten při startu soutěže sdělíte žákům.

B. Vlastní soutěž

1.) Před testem 
Seznamte žáky s pravidly soutěže a bodováním (s možností odebírat body za nesprávnou odpověď).
Žáci přijdou do učebny, otevřou si stránku soutěže www.ibobr.cz a přejdou na odkaz Soutěžní test (nebo tlačítko Soutěžit). Vyberou si správnou soutěžní kategorii.

2.) Vyplnění údajů o soutěžících
Žáci vyplní formulář a tím se registrují do soutěže. K registraci potřebují kód školy, který napište na tabuli.

  • Upozorněte žáky, aby jméno vyplnili pečlivě, protože tyto údaje byste u oficiálních soutěžících museli později upravovat Vy sami. Navíc by si žáci zkomoleným jménem zkazili diplom.
  • Pohlaví se uvádí z gramatických důvodů pro tvorbu diplomu (soutěžící dostal/dostala nějaké body).

3.) Spuštění testu
Po vyplnění osobních údajů žáci spouštějí test a dále pracují individuálně.

  1. Nebraňte žákům spouštět test individuálně. Hromadné spouštění může zpomalit úvodní načítání dat s otázkami (hlavně u škol s nižší kvalitou připojení).
  2. Na začátku testování se žákům zobrazí jejich soutěžní heslo. Doporučte jim, aby si ho opsali. Heslo jim později umožní dostat se ke svým výsledkům.

4.) Mimořádné situace

a) Přerušení soutěžního testu u žáka
Pokud během soutěžení žákovi "spadne počítač", vypne se aplikace nebo si omylem přeruší testování sám, případně se mu test nezobrazuje správně, může znovu spustit prohlížeč nebo i přejít k jinému prohlížeči či počítači a v testu pokračovat. Na vstupní stránce testu je odkaz na pokračování v testu. Soutěžící k tomu potřebuje své soutěžní heslo. Pozor, žákovi čas testu stále běží, je tedy třeba neztrácet čas.
Pokud si žák své heslo nezapsal, najde jej školní koordinátor v seznamech svých žáků.

b) Handicapovaní žáci
Z technických důvodů není možné individuálně nastavovat různou délku testu. Handicapovaným žákům však doba k testu nemusí stačit. Koordinátor takového žáka např. může nechat soutěžit dvakrát po sobě a tím mu prodlouží dobu testování. Při druhém testu si žák celkem rychle doplní odpovědi, které již v předchozím testu zadal, koordinátor pak jeho první pokus po skončení testu smaže.

C. Konec testu, výsledky

1.) Konec testu
Ihned po uplynutí testu se žák dozví, kolik získal bodů a zda byl úspěšným řešitelem soutěže.

  1. Pokud žák ukončí test předčasně, nemá to vliv na jeho bodové hodnocení. Není třeba chvátat. Žák stále vidí, kolik času mu zbývá.
  2. Žák nesmí spouštět soutěžní test vícekrát (tedy soutěžit vícekrát). Takový žák bude ze soutěže vyloučen (výjimku povoluje školní koordinátor, např. z technických důvodů nebo z důvodů specifických potřeb žáka, plynoucích např. z jeho handicapu).

2.) Autorizace seznamů soutěžících 
Po skončení posledního dne soutěžení v dané kategorii má školní koordinátor v kategoriích pro střední školu za úkol autorizovat seznam soutěžících školy. Koordinátor se přihlásí a vybírá v nabídce Výsledky a statistiky/Všichni soutěžící mojí školy

U kategorií pro základní školu, u nichž se nesestavuje celostátní pořadí, tato autorizace není nutná.

Co je to autorizace

  1. Při autorizaci koordinátor kontroluje, zda se v seznamu nevyskytuje někdo, kdo do něj nepatří (např. přihlásil se pod cizím jménem, soutěžil vícekrát, není žákem školy nebo patří do starší kategorie apod.) Je to daň za to, že školy nemusí předem vyplňovat a posílat seznamy soutěžících.
    Koordinátor neplatné soutěžící odstraní ze seznamu. Má též možnost editovat jména soutěžících. Nakonec koordinátor seznamy autorizuje, tedy zaškrtne, že jsou v pořádku, že uvádějí oprávněné soutěžící.
  2. Tuto kontrolu je třeba udělat do daného termínu konce autorizace, protože na ní závisí doba zveřejnění konečných výsledků s pořadím soutěžících. Nesplní-li koordinátor tuto povinnost, žáci školy nebudou zahrnuti do oficiálních výsledků a celostátního pořadí.
  3. Návod, jak autorizovat seznam soutěžících, je na webové stránce, na které se autorizace provádí. Cesta k ní vede z nabídky koordinátora po přihlášení.
  4. V případě potíží lze poslat organizátorům e-mail se seznamem soutěžících k vyškrtnutí (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.) - ovšem pouze do termínu konce autorizace.

 

3.) Zveřejnění správných odpovědí
Po skončení testování v dané kategorii jsou zveřejněny správné odpovědi s vysvětlením. Soutěžící (má-li zapsáno své soutěžní heslo nebo mu je sdělí učitel) si na webu soutěže může prohlédnout, zjistit, kde udělal chybu a jak měly znít správné odpovědi. Školní koordinátor si (po přihlášení) může zobrazit bodové výsledky žáků své školy.
Výsledky soutěžících v národním kole nejsou zveřejňovány. Jsou k dispozici pouze samotným soutěžícím a jejich školním koordinátorům. Výjimkou je asi 5 % nejlepších oficiálních soutěžících, kteří se objeví ve výsledkových listinách.
Učitel může věnovat čas z výuky rozboru jednotlivých úloh nebo dotazům žáků k některým úlohám.

4.) Reakce, připomínky, protesty
Námitky nebo dotazy k jednotlivým otázkám nebo způsobu vyhodnocení u jednotlivých soutěžících je možné v době do konce autorizace poslat organizátorům e-mailem. Výbor soutěže o takovýchto případech bude rozhodovat.
Budeme vděčni všem, kdo na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. zašlou informace o chybách, postřehy nebo rady, případně zpětnou vazbu od žáků.

5.) Oficiální výsledky
Do 10 dnů po skončení soutěžení jsou zpřístupněny oficiální výsledky, tedy především celostátní pořadí soutěžících a v kategoriích Junior, Senior zveřejněny listiny vítězů (cca nejlepších 5 %). Zdržení může způsobit čekání na vyjádření škol při podezření z porušování pravidel soutěže. Tyto výsledky jsou konečné.
Školní koordinátor (po přihlášení) vidí v seznamech svých žáků – oficiálních soutěžících jejich celostátní pořadí. Soutěžící školy, kterou koordinátor neautorizoval, nebudou v seznamu zahrnuti.

D. Vysvětlivky

Kód školy

Jde o kód, který každý žák potřebuje pro spuštění svého testu. Kód školy zadává žák při své registraci a tím potvrzuje svoji příslušnost ke své škole.

Kód školy najde koordinátor v neveřejné části webu soutěže (po přihlášení). Kód školy učitel oznámí žákům na počátku testování (napíše na tabuli).

Neobjevuje-li se po přihlášení kód školy, škola ještě není přihlášena k letošní soutěži nebo dokonce ještě není registrována (je potřeba ji přihlásit k soutěžení nebo zkontrolovat, zda si uživatel vůbec školu zaregistroval).

Heslo žáka

Každý žák má při testování své unikátní soutěžní heslo. Žákovi je heslo vygenerováno při startu testu. Je praktické si ho opsat.

Heslo žáka slouží jako záchrana pro návrat do přerušeného testu při mimořádné situaci (např. žák se omylem odhlásí, zavře prohlížeč, "spadne" mu počítač). 

Heslo žáka také slouží soutěžícímu k pozdějšímu prohlédnutí svých výsledků.

Pokud žák toto heslo nemá, zjistí jej od koordinátora školy, který má přístup k seznamu všech soutěžících dané kategorie s jejich hesly (po přihlášení do neveřejné části webu soutěže).