Čtvrthodina

Úloha Bobříka informatiky z roku: 2024 , kategorie: Junior
obtížnost: Lehká-i, kód úlohy: 2024-CZ-P7
autor: Jiří Vaníček

Znázorni pohyb minutové ručičky v čase od půl třetí do tři čtvrtě na tři.

Sestav pro ručičku program, tak aby se pohybovala jako předloha.

Nejprve stiskni Spustit a prohlédni si pohyb předlohy. Posuvníkem můžeš její pohyb ovládat přesněji.

x: 0 y: 0
čas: 0
0 100

Zdůvodnění správné odpovědi

Správné řešení je .

Natočení ručičky závisí na čase. Z pohybu stínu zjistíme, že za dobu animace od 0 do 100 se ručička otočí o pravý úhel. Přesně takové otočení potřebujeme.

Pokud jako parametr natočení použijeme proměnnou čas, ručička se bude otáčet správným směrem a správnou rychlostí, nebude ale začínat na 6, ale na 12. Musíme k natočení připočítat 200 (tedy dva pravé úhly) - toto číslo lze zjistit i experimentováním. 

Pro parametr natočení tedy použijeme výraz 200 + čas.

Co má tato úloha společného s informatikou

Jde o programovací úlohu pro programování s parametry a proměnnými. Příkaz postava pracuje s parametry a podle jejich hodnot zobrazí postavu na určitém místě, nějak natočenou a nějaké velikosti. Proměnná čas se mění (od 0 do 100) a na jejím základě můžeme vypočítat výraz pro parametr otočení.

Programování s parametry je dnes běžný způsob programování. Je výhodnější než použití proměnných, které se použijí v celém programu - parametry platí jen pro danou proceduru a tudíž nemůže dojít k záměně, jako u dvou proměnných stejného jména. 

Obrázek ciferníku stažen z https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Analogue_clock_face.svg s licencí Creative Commons Attribution 3.0 Unported