Čtvrthodina
Úloha Bobříka informatiky z roku: 2024
, kategorie: Junior
obtížnost: Lehká-i,
kód úlohy: 2024-CZ-P7
autor: Jiří Vaníček
Znázorni pohyb minutové ručičky v čase od půl třetí do tři čtvrtě na tři.
Sestav pro ručičku program, tak aby se pohybovala jako předloha.
Nejprve stiskni Spustit a prohlédni si pohyb předlohy. Posuvníkem můžeš její pohyb ovládat přesněji.
Zdůvodnění správné odpovědi
Správné řešení je .
Natočení ručičky závisí na čase. Z pohybu stínu zjistíme, že za dobu animace od 0 do 100 se ručička otočí o pravý úhel. Přesně takové otočení potřebujeme.
Pokud jako parametr natočení použijeme proměnnou čas, ručička se bude otáčet správným směrem a správnou rychlostí, nebude ale začínat na 6, ale na 12. Musíme k natočení připočítat 200 (tedy dva pravé úhly) - toto číslo lze zjistit i experimentováním.
Pro parametr natočení tedy použijeme výraz 200 + čas.
Co má tato úloha společného s informatikou
Jde o programovací úlohu pro programování s parametry a proměnnými. Příkaz postava pracuje s parametry a podle jejich hodnot zobrazí postavu na určitém místě, nějak natočenou a nějaké velikosti. Proměnná čas se mění (od 0 do 100) a na jejím základě můžeme vypočítat výraz pro parametr otočení.
Programování s parametry je dnes běžný způsob programování. Je výhodnější než použití proměnných, které se použijí v celém programu - parametry platí jen pro danou proceduru a tudíž nemůže dojít k záměně, jako u dvou proměnných stejného jména.
Obrázek ciferníku stažen z https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Analogue_clock_face.svg s licencí Creative Commons Attribution 3.0 Unported