Vyber správnou cestu

Úloha Bobříka informatiky z roku: 2020 , kategorie: Benjamin
obtížnost: Lehká, kód úlohy: 2020-LT-09
autor: Valentina Dagienė

Ben si na zahradě nakreslil dráhu pro skákací hru.

Začne na prvním (zeleném) políčku. Z políčka, na kterém stojí, udělá po dráze tolik skoků, kolik je na políčku šipek. Skáče ve směru šipek.

Co musí Ben nakreslit do černého políčka, aby se dostal do cíle?

Odpovědi
Správná odpověď
Nechci odpovídat

Zdůvodnění správné odpovědi

Na dráze skákací hry jsou dvě nebezpečné oblasti. Když tam někdo skočí, podle šipek musí skákat stále dokola a nikdy se odtud nedostane. Jedna oblast je v obrázku vyznačena fialovými, druhá modrými políčky.

Správná odpověď je  . Hráč se dostane na políčko X a modrou nebezpečnou oblast přeskočí.

Ostatní odpovědi dovedou skákajícího do jedné nebo druhé nebezpečné oblasti a ten se do cíle nedostane:

 - hráč se dostane do políčka A

 - hráč se dostane do políčka B

 - hráč se dostane do políčka C

 

Co má tato úloha společného s informatikou

Algoritmus je přesný návod či postup, kterým lze vyřešit daný typ úlohy. Instrukce lze zapisovat mnoha způsoby, např. zapsáním normální řeči, kódem, vývojovým diagramem, programovacím jazykem atd. Algoritmus je přesný seznam přesných kroků, proto je pro správné fungování algoritmu důležité pořadí výpočtů.

V algoritmech se používájí tři základní řídící struktury: řada příkazů, rozhodování a opakování. V této úloze je nejdůležitější opakovací struktura. Ben dokola vykonává instrukce, dokud nedojde k cíli. U nesprávných odpovědí se ale Ben vždy zasekne v opakování stále dokola.

Pokud programátor použije ve svém programu nekonečné opakování, pravděpodobně se jedná o chybu.