Senior

Archiv - 2022
Zbývající čas: 2024-05-18 17:55:55|2024-05-18 17:15:56
Zodpovězeno: 0 z 12 otázek
Body za tuto otázku
Správná odpověď: +9 bodů
Špatná odpověď: -3 body
Nechci odpovídat: 0 bodů Hotovo - ukončit test Nápověda
Otázky:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Šifrovací tabulka

Tato šifra byla po staletí známa jako neprolomitelná. Šifruje se takto:

Prvním krokem je výběr tzv. klíče, tedy slova, které musí znát jak osoba, která bude zprávu šifrovat a odesílat (odesílatel), tak i osoba, která ji bude přijímat a dešifrovat (příjemce).

Řekněme, že zpráva je DNESKA DO KINA a jako klíč použijeme slovo SLEVA. Napíšeme zprávu na řádek a klíč na řádek pod ni. Klíč se bude opakovat, dokud nebude odpovídat délce zprávy:

Zašifrovanou zprávu vytvoříme tak, že každé písmeno zprávy nahradíme písmenem z tabulky napravo. Je to písmeno ze sloupce, odpovídajícího písmenu zprávy, a z řádku, odpovídajícího písmenu klíče.
Například první pár je D a S (najdi je v 1. řádku a 1. sloupci tabulky napravo), tomu odpovídá písmeno V z tabulky.

Toto opakujeme pro všechna písmena v původní zprávě. Zpráva nahoře bude zašifrována do podoby VYINKSOSFIFL.

Zašifrovaná zpráva od přítele zní WWPQM. Klíč, na kterém jste se spolu dohodli, je NOC. Dešifrujte tuto zprávu.

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Kříž 2

Robotická želva leze a nakreslí do písku kříž. Sestav program, který bude želvu ovládat.

Do její paměti se ale vejde nanejvýš 6 bloků.

Blok  ani blok  se nepočítají.

Použitých bloků: 0
Rychlé Pomalé

+9 bodů -3 body

Runová čísla

Tonda při cestě ze školy našel kus papíru. Ukázalo se, že na něm byla napsána starodávná runová čísla. Papír byl roztrhaný, takže Tonda nevěděl, jak se všechna čísla píšou. Papír vidíš vpravo:

Na zadní straně papíru bylo napsáno:

Jestliže první znak na zadní straně papíru je číslo 6859, pomoz Tondovi zjistit, jakému číslu se rovná druhý znak. (Svoji odpověd napiš číslem.)

 

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Uložit odpověď

Dveře a klíče

V levelu počítačové hry má hrdina projít bludištěm od startu S do cíle C. 

Mezi místnostmi bludiště jsou zamčené dveře, které lze odemknout klíčem. Dveře jsou znázorněny číslem v rámečku ve zdi. Položený klíč je znázorněn číslem v hracím políčku.

Dveřmi lze projít pouze tehdy, má-li hrdina u sebe klíč stejného čísla, jako je číslo dveří.

Za každý krok z jednoho políčka na druhé se ztrácí 1 energie, takže se hráč snaží ujít co nejméně kroků. Při sebrání klíče ani otevírání dveří se energie neztrácí.

Kolik nejméně kroků hrdina potřebuje, aby prošel do cíle?

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Odstraňování kamenů

Bobří zátoka se skládá z 21 kanálů, ale je z ní potřeba odstranit 31 kamenů. Bobři z prostředního rybníčku poplavou po kanálech ke kamenům, aby je vzali a odnesli do skladu.

Kameny jsou těžké. Jeden bobr unese pouze jeden nebo dva kameny najednou.

Doplavání z jedné křižovatky na druhou vždy zabere přesně jednu hodinu.

Bobři musí posbírat kameny do čtyř hodin. 

Nejméně kolik bobrů bude potřeba, aby stihli odstranit všechny kameny do čtyř hodin?

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Dvě rychlá auta

Dvě rychlá auta projela po hlavní silnici.

Nejprve stiskni tlačítko Spustit.

Sestav program, podle něhož se po spuštění bude barevný obrázek chovat stejně jako jeho stín.

x: 0 y: 0
čas: 0
0 100

+12 bodů -4 body

Mimozemšťané

Čtyři kamarádi čtou zprávu z novin o objevu mimozemšťanů na měsíci Íó planety Jupiter. Ve zprávě se píše, že vědci našli několik druhů místních "obyvatel" Íóanů; jeden z těchto druhů nazvali Ozosi.

Z pozorování z oběžné dráhy si vědci vytvořili domněnku, že někteří Ozosi nemají ocas. Po přistání a průzkumu v terénu zjistili, že se tato domněnka nezakládá na pravdě.

Každý z kamarádů o tom něco řekl. Kdo z nich má pravdu? Označ klikáním na otazník u každé postavy.

Pozor, u některých vět nelze jasně rozhodnout, jestli jsou pravdivé nebo nepravdivé. U takových odpovědí ponech otazník. 


+12 bodů -4 body

Který program špatně obarví žábu?

Program má za úkol obarvit obrázek žáby na zeleno. Počítač otevře nějaký grafický soubor se žábou, takže dopředu nevíme, jakou barvu žába má (víme jen, že má jednu barvu). Poté spustí jeden ze čtyř programů, které se skládají z podmínek když-tak-jinak nebo když-tak. Programy se vykonávají po řádcích.

Všechny programy až na jeden žábu obarví na zeleno (po jejich skončení bude žába na obrázku zelená).

Který program žábu NEnabarví na zeleno?

 

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Seznamy

Na obrázku dole je seznam čísel 3, 5, 2, 4, 1. Malá červená čísla nahoře označují pozice velkých čísel v seznamu.

 

Když napíšeme výraz (X 2), bavíme se o čísle na pozici 2 v seznamu X. Takže (X 2) odpovídá číslu 5, (X 5) odpovídá číslu 1 apod. Čísla pozic mohou být ale napsány i nepřímo. Například (X (X 3)) je 5, protože (X 3) je třetí prvek seznamu X, tedy číslo 2, takže (X (X 3)) = (X 2) = 5.

Zde jsou tři seznamy A, B a C:

Jaké číslo je popsané výrazem (A (B (C 3)))? Odpověď zapiš číslem a stiskni Uložit.

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Uložit odpověď

Myšová hra

Hrací plán myšové hry má tvar myši, stojící na podlaze. Skládá se ze tmavě modrých a světle červených plastových dílů. Dva hráči Čeněk a Marek se při tazích střídají.

Hraje se podle těchto pravidel:

  • Při jednom tahu hráč odebere jeden díl z hracího plánu. Čeněk smí odebrat jakýkoliv červený a Marek jakýkoliv modrý díl.
  • Při odebrání nějakého dílu se odeberou také všechny díly, které přestanou být spojeny s podlahou.
  • Hráč, který je na tahu a nemůže odebrat žádný díl, prohrál.

Na obrázcích je záznam jedné hry. Na každém obrázku je šipkou znázorněno, který díl hráč odebral. Na dalším obrázku je vidět, které všechny díly byly z hracího plánu odebrány. Na posledním obrázku Marek, který je na tahu, nemůže odebrat žádný modrý díl a prohrál.

Jestliže Marek začíná hru a hraje vždy nejlepším možným způsobem, aby vyhrál, který z modrých dílů má v 1. tahu odebrat?

Na obrázku dole můžeš klikat na díly a odebírat je a zase vracet. Nakonec odeber jen jeden z modrých dílů jako své řešení.


+15 bodů -5 bodů

Fotorámeček

Sestav program, který nakreslí rámeček na fotografii. Smíš použít max. 14 bloků.

Blok  se do celkového počtu bloků nepočítá. Také blok  se nepočítá. 

Použitých bloků: 0
Rychlé Pomalé

+15 bodů -5 bodů

Počítačové viry

V tomto grafu jsou počítače znázorněny jako body označené písmeny a hrany grafu vyjadřují spojení mezi počítači.

Počítač A je infikován virem StuxNet a počítač B je infikován virem RoXX3.

Na začátku každého nového dne se virus šíří do všech počítačů, které jsou s napadeným počítačem spojené. Pokud se oba viry dostanou do jednoho stejného počítače, tento počítač je zničen a viry se z něj dál už nešíří.

Po několika dnech je každý z počítačů buď napadený (ale funkční) nebo zničený.

Kolik počítačů nakonec zůstane funkčních, ale infikovaných virem RoXX3? Zapiš číslo.

Jako pomůcku můžeš použít schéma dole. Kliknutím na bod grafu označíš, zda je počítač napaden nějakým virem nebo zničen.


Tvoje odpověď

+15 bodů -5 bodů
× Chceš ukončit test?
Pokračovat
×

Nápověda

Informace k testu

- Své odpovědi můžeš během testu změnit, kolikrát budeš chtít.
- Pokud chceš ukončit test před vypršením časového limitu, stiskni tlačítko Hotovo - Ukončit testování.
- Po skončení testu se okamžitě dozvíš výsledek.
- Pokud bys během testování potřeboval pokračovat v testu na jiném počítači, budeš potřebovat své heslo soutěžícího.
Pokračovat