Senior

Archiv - 2011
Zbývající čas: 2024-05-17 17:43:51|2024-05-17 17:03:51
Zodpovězeno: 0 z 15 otázek
Body za tuto otázku
Správná odpověď: +15 bodů
Špatná odpověď: -5 bodů
Nechci odpovídat: 0 bodů Hotovo - ukončit test Nápověda
Otázky:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Obvod ostrova

Pevnost Baydonnais je postavena na ostrůvku, obklopena mořem. Plánek pevnosti byl vytvořen v tabulkového procesoru (oblast buněk B2:J12). Voda je označena 0, pevná země 1.

Správce pevnosti chtěl spočítat obvod ostrůvku. Zkopíroval proto plánek do oblasti buněk N2:V12. Do každé buňky vzorcem spočítal počet jejích vnějších zdí. Do buňky R13 (žluté) spočítal součet čísel z celé oblasti N2:V12. Tím dostal obvod pevnosti.

ulohy/2011/2011-UA-10.png

Aby rychle spočítal počty vnějších stěn, bo buňky R3 napsal vzorec a pak jej rozkopíroval na celou oblast N2:V12.

Který ze vzorců napsal do buňky R3?

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Civilizace

Hra Civilizace se hraje ve čtvercové mřížce, přičemž některé buňky jsou osídlené (písmenem X). Každá buňka má 8 sousedů (po stranách a v rozích).

Další generace se tvoří z generace současné tím, že některé z osídlených buněk vymřou (jsou v další generaci prázdné), některé z prázdných buněk se stanou osídlenými.

Pravidla pro osídlenou buňku:

  • 1 nebo 0 sousedů -> vymře z "osamění"           (na obrázku buňka vybarvená oranžově).
  • 4  a více sousedů  -> vymře na "přelidnění"       (buňka vybarvená červeně).
  • 2 nebo 3 sousedé -> přežije

Pravidla pro prázdnou buňku:

  • 3 sousedé            -> buňka se osídlí                   (buňka obarvená zeleně).

Příklad:

Na obrázku je zobrazena první a druhá generace z ní vzniklá. Prostřední obrázek barevně znázorňuje, podle kterého pravidla buňky vymřely nebo se osídlily.

ulohy/2011/2011-CZ-09-example1.png

 

Jaký tvar bude mít generace vzniklá z první generace tvaru T?

ulohy/2011/2011-CZ-09-question.png

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Přátelé 4

Lucie a její známí jsou registrováni v sociální síti. Zde jsou:


Čára znamená přátelství mezi dvěma osobami. Např. Monika je přítelkyně Lucie, ale Alex není přítel Lucie.

Sdílení a viditelnost fotografií na této síti funguje následovně:

  • Jestliže někdo nahraje svoji fotku a nastaví k ní přístup pro některé osoby, pak tyto osoby ji mohou vidět a mohou ji také komentovat.
  • V momentě, kdy někdo okomentuje fotku, komentář i fotka se stávají viditelnými pro všechny jeho přátele, ovšem nikdo nezískal právo komentovat, jestliže to neměl povoleno již dříve od toho, kdo fotku zveřejnil.

Lucie nahrála fotku, povolila k ní přístup Petrovi a Jakubovi a oba ji budou komentovat. Kdo ještě bude moci vidět fotku? Orámuj je červeně.

Kliknutím osobu orámuješ, druhým kliknutím rám odstraníš.

+9 bodů -3 body

Simulace života řas

Dívky z ekologického praktika vytvořily jednoduchý programovací jazyk na grafickou simulaci života řas. Pracoval v poli o rozměrech 5 x 5 čtverců.

Každý obrázek začíná čtvercem a. Grafický objekt může provádět tři operace: růst(), dělení(), uschni(). Operace popisují, jak se z obrázku vytvoří následující obrázek.

Zde je ukázka průběhu programu, v němž se čtverec a změní v čtverec c:

a                                 a.růst(východ);           a.růst(východ);

b,c = a.dělení(svisle);           c.růst(sever);              b.uschni();

Ještě upozorníme, že dělit se mohou pouze objekty obdélníkového tvaru; vzniknou pak dva objekty stejné velikosti. Čtverec nelze dělit.

Jana by chtěla napsat program, který by popisoval vývoj objektu v levém obrázku do stavu na pravém obrázku. Jaké by byly první čtyři příkazy programu?

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Chybějící část zprávy

Honza dostal od Jirky tajnou zprávu, ve které někdo bohužel část zamazal červenou barvou.

Chlapci možnost poškození zprávy předpokládali. Proto ke vzkazu přidali řádek a sloupec navíc. Každý čtverec v pravém sloupci (6) nebo v posledním řádku (6) je začerněný, pokud v daném sloupci nebo řádku je lichý počet černých čtverců.


I z poškozené tabulky lze zjistit, jaká byla původní zpráva. Která možnost patří místo červeného čtverce?

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

x-bitové aplikace

Který typ aplikací nebyl nikdy oficiálně prodáván pro použití na osobních počítačích?

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Přehazování písmen 2

Když v řádku klepneš na písmeno, vymění si svoji pozici s prvním písmenem v seznamu.

Tvým úkolem je z písmen sestavit chybějící slovo v tajence: 
"Pepík šel nakupovat, platil dvousetkorunovou bankovkou nákup za 120 Kč. Pokladní mu vrátila čtyři ... "

Snaž se hrát tak, abys použil co nejnižší počet kroků k sestavení správného slova k dokončení věty.

Po sestavení slova tlačítkem odešli odpověď. Kdykoliv můžeš začít znovu.

+9 bodů -3 body

Filtry

V naší obci instalovali nový vodní filtrační systém, který je složen z filtračních prvků a trubek. Tento systém je znázorněn na schématu – čísla v kruhu ukazují, kolik litrů vody lze v daném filtračním prvku filtrovat za 1 minutu.


Kolik litrů vody je možné přefiltrovat za 1 minutu, pokud pojede systém na plný výkon?

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Uložit odpověď

Řeč Aibi

Honza hraje hru Řeč Aibi. V této hře se sestavují nová slova podle následujících pravidel (šipka → znamená "může být nahrazeno"):

  1. Tvorba každého slova začíná od písmene S.
  2. Každé platné slovo se skládá pouze z písmen a, b.  (Ovšem pro tvorbu slova se mohou použít také písmena SX)
  3. S → aX.
  4. X → aXb.
  5. X → b.
  6. Hra končí, jestliže se slovo na hrací ploše skládá jen z písmen ab.

Například  slovo aabb mohlo vzniknout  takto:
(pravidlo 1) → S (pravidlo 3)→ aX (pravidlo 4) → aaXb (pravidlo 5) → aabb (pravidlo 6).


Které z následujících slov je platné slovo řeči Aibi?

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Prozkoumej mrakodrap 3

Roman měl prozkoumat mrakodrap a vybral si 52. patro. Patro má devět místností obdélníkového tvaru, se stejnými rozměry. V patře nejsou žádné balkony.

Roman si vytvořil tabulku, ve které každá buňka znázorňuje jednu místnost. Čtyřciferný kód v každé buňce popisuje dveře v místnosti. První číslice značí dveře do místnosti na sever, druhá na východ, třetí na jih a čtvrtá na západ.

Jestliže je číslice 0, nejsou v daném směru dveře do vedlejší místnosti. Naopak číslice 1 znamená, že dveře do vedlejší místnosti v daném směru jsou.

Například z místnosti popsané kódem 0100 vedou dveře jen do místnosti sousedící ve východním směru.

Zjisti, kolik NEJMÉNĚ číslic je na Romanově plánku nesprávných. Obrázek vpravo je pouze ilustrativní.

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Města v Litvě

Na mapě Litvy jsou velká města šipkami propojena od největšího Vilniusu k menším a menším městům (viz mapa). Diagram ukazuje počet obyvatel v jednotlivých městech, ale zmizela jejich jména.

     


Kolik obyvatel žije ve městě Alytus?

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

CapsLock

Klávesa CapsLock přepíná mezi psaním velkých a malých písmen na klávesnici.

Klávesa CapsLock je aktuálně na klávesnici zapnuta. Pavel zkouší, co se stane, když bude pořád dokola mačkat klávesy „CapsLock“, „A“ a „S“ v tomto pořadí.

Jaký bude 77. znak, který se objeví na obrazovce?

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Černobílé obrázky písmen 3

ulohy/2011/AZ.png

Obrázky na počítači jsou zobrazené  v mřížce, která se skládá z malých bodů zvaných pixely. Černobílý obrázek je složený z černých nebo bílých pixelů. Počítačový program ukládá do paměti černobílé obrázky pomocí čísel.

Náš program zobrazuje tvar písmena do mřížky 5 x 5 pixelů. Každé písmeno si tak pamatuje podle kódu, který je vykreslí. Tento kód má 5 řádek, každá řádka odpovídá jedné řádce mřížky.

 

Které písmeno abecedy je popsáno následujícími čísly?
0,1,3,1
0,1,3,1
0,5
0,1,3,1
0,1,3,1


+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Pozvánka e-mailem

Majitel jedné firmy se rozhodl, že pozve všechny zaměstnance u příležitosti výročí založení společnosti na večírek. Protože nechce plýtvat papírem, pošle pozvánky e-mailem. Z důvodu úspory času pošle pouze jeden e-mail všem najednou.

Kam by měl napsat emailové adresy, aby dodržel zásady internetové etikety?

(etiketa = pravidla společenského chování, souhrn společenských zvyklostí)

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Šachy 12

Ve finálovém zápase šachového turnaje se utkaly dva šestičlenné týmy: červení a zelení. Hrálo se na šesti šachovnicích.

Z každého týmu hráli tři hráči s bílými a tři hráči s černými figurami. Hráči A, B, C, D, E, F hráli s bílými figurami, hráči G, H, I, J, K, L hráli s černými.

Dále víme, že:

  • hráč A hrál proti hráči H
  • hráč K hrál proti hráči E
  • hráč F hrál proti hráči G
  • hráči B a C jsou ze stejného týmu
  • hráči I a J jsou ze stejného týmu
  • hráči H a B jsou ze stejného týmu
  • hráči C a G jsou ze stejného týmu
  • hráči L a H jsou z různých týmů

Obarvi spoluhráče šachisty A červeně, jeho protihráče zeleně. Klikej na políčka s písmeny. Úloha má 1 řešení.


+15 bodů -5 bodů
× Chceš ukončit test?
Pokračovat
×

Nápověda

Informace k testu

- Své odpovědi můžeš během testu změnit, kolikrát budeš chtít.
- Pokud chceš ukončit test před vypršením časového limitu, stiskni tlačítko Hotovo - Ukončit testování.
- Po skončení testu se okamžitě dozvíš výsledek.
- Pokud bys během testování potřeboval pokračovat v testu na jiném počítači, budeš potřebovat své heslo soutěžícího.
Pokračovat